Köpvillkor

Allmänt

Följande villkor reglerar förhållandet mellan dig som kund och oss när du handlar på vår webbplats. Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformationen och förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering. Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att vi registrerar dina uppgifter för att vi skall kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig som kund.

Åldersgräns

Om du är under 18 år måste din målsman (förälder) godkänna beställningen. Detta på grund av att svensk lag inte tillåter omyndiga personer att ingå avtal, och därmed heller inte ingå köpeavtal. Om du är under 18 år och vill beställa, så måste någon av dina föräldrar göra beställningen åt dig i dennes namn.

Minimiorder

Vi tillämpar inget lägsta ordervärde utan välkomnar alla beställningar, stora som små.

Priser

Moms ingår i priset med f.n. 25%.

Betalningsalternativ


Klarna Checkout (0 kr)


Med alternativet Klarna Checkout kan privatkunder och företag välja ett betalningssätt som bäst passar dem. Betalningen sker genom Klarnas säkra betalningssystem. Genom Klarna kan vi erbjuda:

Kortbetalningar VISA, Mastercard & AMEX

Faktura - 14 dagar, delbetala i din egen takt

Delbetalning 3 - 36 månader

Klarna konto - Klarnas samlingsfaktura

Direktbankbetalning via SEB, Handelsbanken, Swedbank, Nordea

Under betalningsprocessen får du som kund knappar in dina uppgifter i Klarna Checkout. Klarna bedömer då vilka betalningssätt som ska erbjudas.


Swish (0 kr)


Swish är ett enkelt, snabbt och tryggt sätt att betala ditt köp hos oss med din smartphone. Om du inte redan har Swish så måste du först ladda hem apparna för Swish och Mobilt BankID.

Först lägger ni er order i vår webbutik och väljer Swish som betalsätt i kassan. När ni har genomfört beställningen så öppnar ni manuellt upp Swish-appen för att göra betalningen till oss.

Ni skriver in vårt Swish-nummer 123 047 27 20 (Safety Gear Sweden) som mottagare. Ange orderbeloppet samt skriv in ditt ordernummer i meddelandefältet (då ser vi snabbt vem som har betalat). Slutför därefter betalningen genom att trycka på betala knappen. Din betalning är nu klar.


Payson Checkout 2.0 (0 kr)

Med Payson Checkout 2.0 ingår alla betalsätt som standard! Faktura är förvalt som betalsätt för en snabb och smidig köpupplevelse. Nedan kan du läsa mer om de olika betalsätten som ingår:

Payson Faktura 

Faktura är förvalt som betalsätt för att ge en snabb och smidig köpupplevelse. Fakturan skickas via e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället när varorna skickas från vårt lager.

Kortbetalning 

Betala med Visa eller MasterCard på direkten. Enkelt och tryggt.

Internetbank

Betala direkt via internetbanken. Ger en känsla av extra trygghet.

Mobil & SMS

För dig som gillar att handla via mobilen. Gör det enkelt för dig själv.

Delbetalning

Handla för minst 300 kronor och då kan du som kund välja att dela upp din betalning räntefritt i 3-12 månader! Vid köp över 5000 kronor erbjuds även delbetalning i 24 månader.

Payson Konto

Har du ett Payson konto kan du som kund lätt och smidigt betala via det genom att ange lösenord. Perfekt för de kunder som vill betala snabbt genom att bara ange sitt lösenord.


Leveranstid

Leverans sker normalt inom 1-3 vardagar efter lagd order. Leveranstiden kan dock bli längre vid hög orderingång eller om efterfrågade produkter tillfälligt saknas i lager eller måste tillverkas efter beställning.

Leveranssätt


Vi skickar alla beställningar som paket. Detta för att en försäkring skall täcka era varor, samt att det då även finns ett kollinummer så att paketet går att spåra. Paketet levereras sedan till ert närmaste utlämningsställe (paketombud). Vi rekommenderar att ni för kortast leveranstid fyller i ert mobilnummer i kassan för SMS-avisering. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

Fraktkostnad

Vi har fri frakt på alla beställningar över 1000 kr med fraktsättet DHL Service Point (DHLs paketombud). För beställningar under 1000 kr har vi en fast fraktavgift på 79 kr. Vi skickar även med PostNord med tjänsten MyPack Collect (postpaket) som har en fast fraktavgift på 179 kr. Alla paket som skickas med tjänsterna DHL Service Point eller PostNord MyPack Collect hamnar hos det ombud som ligger närmast er adress. För företag har vi även tjänsten företagspaket som innebär att paketet körs ut dagtid till er arbetsplats och överlämnas mot kvittens (kräver att det alltid finns någon på plats för att kunna ta emot paketet). Företagspaket har en fast fraktavgift på 249 kr.

Reklamation och returrätt

Det är alltid garanti på de produkter du köper (1 år). Om man kan påvisa att det är ett fabrikationsfel på produkten får man alltid en ny vara i retur, däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador. Vid byte betalar du returfrakten till oss och vi står för frakten tillbaka till dig. En felaktig vara ska reklameras omgående, men kontakta oss ALLTID först innan ni skickar något.

Ångerrätt och öppet köp

Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan har mottagits. Returnerade varor ska vara oöppnade och oanvända. För våra jackor, byxor, tröjor, handskar och kängor gäller dock ett undantag, kunden har rätt att prova produkten för passform inomhus samt att originalförpackningen skall vara oskadd. För att ett byte skall bli godkänt skall som sagt varan vara i samma skick som när ni fick den. Kläder m.m. skall vara hela och rena. Alla eventuella etiketter skall även sitta kvar för att returen skall bli godkänd. Produktförpackningen får ej heller användas som ytteremballage. OBS! En återbetalning (kreditering) gäller endast för varans eller varornas pris, EJ för kostnaden för eventuella fakturaavgifter och fraktkostnader som är förbrukade i och med beställningen.

Gör så här för en snabb och enkel retur/byte:

Du som kund står alltid för ansvaret och fraktkostnaden tillbaka till oss oavsett om det gäller en retur eller ett byte. Vi bjuder däremot på fraktkostnaden vid byten tillbaka till dig. Vid saknad av skickad retur får du som kund stå för förlorad produkt (du betalar produktens värde). Vårt råd är att du skickar tillbaka spårbart som postpaket eller rekommenderat brev för att dels kunna spåra försändelsen om den exempelvis har felsorterats på terminalen.

1. Ni måste först kontakta oss via e-post support@vaktbutiken.se (ej per telefon) och meddela detta innan ni skickar tillbaka något. Glöm ej att ange ordernummer för att vi snabbt skall kunna se vilken order det gäller.

2. Ni får sedan svar tillbaka från oss senast inom ett par timmar (under vardagar) eller så snart vi kan (under helger) att vi har bekräftat detta. Observera att en retur måste vara oss tillhanda inom 14 dagar, därefter upphör ångerrätten. Så hör av er så snart ni kan om ni ångrar ert köp eller om ni vill byta storlek.

3. Efter att vi har godkänt returen eller bytet kan ni paketera varan väl (förslagsvis i kartongen som den levererades i) och skicka tillbaka till adressen nedan:

Returadress:

Safety Gear Sweden

Box 756

851 22 Sundsvall

OBS! Vi kan nu ENDAST ta emot returer som skickas med PostNord till angiven adress, detta för att vi har valt att samla alla returer på ett och samma ställe (Postterminalen Sundsvall). Alla returer som skickas till annan adress eller till ombud samt med andra transportföretag anses inte som giltiga och godkänns därmed inte. Returer som skickas mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss. Vid retur av kängor eller skor är det viktigt att ni antingen slår in originalkartongen i kraftpapper alternativt lägger varan i en större kartong. Ni får alltså EJ tejpa eller göra åverkan direkt på produktkartongen eller använda den som ytteremballage, då denna handling kommer att göra så att returen ej godkänns fullt ut. En straffavgift på 500 kr dras om detta sker av från krediteringen.

PostNord

Slutförsäljning

Vi reserverar oss mot att produkter kan vara slut i lager. Ordern skickas så fort varan/varorna åter inkommit i lager. Vid förskottsbetalning så kan kund välja att vänta på beställda varor eller att få pengar återbetalade.

Skador på paket och ej uthämtade paket

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till ombudet eller transportören och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till ombudets eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med ombudet eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (normalt efter 14 dagar), så fakturerar vi dig 350 kr för vårt arbete med hantering av varorna samt kostnaden för originalfrakten och eventuella avgifter för betalsätt. Betalas inte den fakturan lämnas ärendet över till inkasso för indrivning.

Ej uthämtade paket omfattas inte av ångerrätten eller 14 dagars returrätt enligt Konsumentverkets rekommendationer.

Personuppgifter - Cookies - Datalagring (GDPR) - Sekretess

För att skapa en trygg köpupplevelse för dig som kund informeras du här om hur vi samlar in och bearbetar data. Vid godkännande av  våra köpvillkor godkänner du även vår Integritetspolicy. Den här sidan använder cookies. Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du vår användning av cookies i enlighet med våra villkor. Cookies är väldigt små textfiler som sparas på din hårddisk för att ge dig den bästa upplevelsen på sajten som bland annat visar tidigare besökta sidor snabbare.

Vid ett köp i vår webbutik så sparas kunders namn, adress, e-post samt telefonnummer. Vid köp med Klarna så sparas också personnummer. Kunders uppgifter sparas i en krypterad databas samt köp i vår kassa är krypterade med SSL kryptering. Önskar ni få era personuppgifter raderade efter ett köp i vår online kunddatabas så kontakta oss med en begäran via e-post. Personuppgifter sparas i ett år (1) efter köp för att underlätta framtida köp. Kunders personuppgifter lämnas aldrig ut till andra företag eller privata aktörer, exempel i reklamsyfte.

Vi på VAKTBUTIKEN.SE värnar om din personliga integritet och samlar inte in mer personuppgifter än nödvändigt. Vi strävar efter att hantera dina personuppgifter på bästa sätt och följer dataskyddsförordningen GDPR där reglerna för personuppgiftshantering finns reglerade. De personuppgifter vi samlar in, lagrar och bearbetar är enbart de uppgifter som är nödvändiga för att vi ska kunna hantera ditt köp, dvs. till syfte att kunna leverera dina produkter och ta emot din betalning. Syftet är vidare att eventuellt kunna hantera returer och reklamationer. Den rättsliga grunden för vår hantering av personuppgifter är därmed att vi behöver uppgifterna för att kunna fullgöra ett köpavtal mellan oss och dig som kund. Genom att dina personuppgifter finns sparade hos oss kan din order hanteras på ett smidigare sätt och vi kan på så sätt förbättra din köpupplevelse. Din IP-adress sparas i syfte att motverka bedrägerier.

Falskbeställningar

Det är olagligt att beställa i någon annans namn utan dennes vetskap och alla sådana typer av beställningar polisanmäls. IP-numret registreras vid alla köp.

Lagval

Tvist angående tolkningen eller tillämpningen av köp- och leveransvillkoren ska avgöras i svensk domstol enligt svensk rätt, varvid Sundsvalls tingsrätt ska vara första instans.

SMS-utskick

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans. Övrig kommunicering sker vanligtvis via den e-postadress som du uppger vid beställning. Var noggrann med att uppge din e-postadress korrekt.

Force Majeure

Händelser såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt likvärdiga händelser utanför vår kontroll, vilken ej kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att ägaren av VAKTBUTIKEN.SE befrias från sina förpliktelser att fullfölja ingångna avtal.

Köpvillkor